boxhousestudio@gmail.com 012-669 2939 tanjong malim

By: BOXHOUSESTUDIO BOXHOUSESTUDIO

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 22-Aug-2007 12:15 Email | Share | Bookmark
DAGING NASI KANDAR...terkenang kak nor pishah orang penang tu..

dah tak nampak bawang besar potong bulat-bulat tadi kan?...magic
ingat lagi monthly potluck mil ku..ku kata ku ada buat daging nasi kandar...ok resepi ne datang nya dari guru masak ku kak nor pishah.belajar masak ne tak silap tahun lepas 2-8-2006..ku mengenali dia melalui surat khabar berita harian hari ahad, tertera iklan kecil berkenaan belajar memasak ..pada hari tersebut dia mengajar memasak lauk daging nasi kandar, ayam masak merah, nasi briyani gum, nasi briyani kosong, dalca, acar buah juga black sour pudding ... ok tanpa melengah-lengahkan masa lage...jom kita belajar masak....
mula.mula...



DAGING NASI KANDAR
sumber Nor Pishah


bahan-bahannya

600 gm daging lembu (dipotong 2 inci)
300 gm bawang besar (potong bulat-bulat)
2 tbsp cili serbuk
5 tbsp serbuk ketumbar
4 batang serai
2/3 keping asam keping
1 cawan minyak
2 mangkuk air
1/2 cawan daun kari


bahan untuk digiling (kita tumbuk dengan lesung batu)

1 inci kulit kayu manis
3 kuntum buah pelaga
3 kuntum bunga cengkih
1 tsp jintan manis
1 tsp jintan putih


caranya

campur semua bahan di atas, masak hingga pekat dan naik minyak...dah siap...mudahkan?...betul...campurkan semua bahan di atas...jangan ragu-ragu...cuba tau...rasa mamak punya lauk..




okey dalam gambar ne...kita buat 4 kilo daging lembu...ingat..5tbsp serbuk ketumbar kekalkan ...walaupun dagingnya bertambah ya..
Quote:

1. jeff...ooo ye ke?..ok...kakak pun baru sangat tahu resepi ne..baru setahun...buat pun baru beberapa kali..harap menepati selera..

2. syahidd.... waalaikumsalam ganti ngan ayam boleh tapi kalaunampak ayam dah masak angakt dulu ketepi tinggal kan kuahnya atas api untuk dipekatkan..bimbang hancur pulak ayam tu ...nanti tak cantek... belajar sampai jaya ok..jadilah anak yang cemerlang gemilang terbilang!!!!..rakyat malaysia boleh!!!! chewah....

3. lynn....nanti akak cuba kambing ya...ini lembu topside...yazza..tak sampai 4 hari he..he..1 hari setengah dah habis dah..tq,,demam-demam, hujan pulak...tapi tetap sampai...alhamdulillah..tq dek..syukurlah apa yang ada... tahniah untuk adik mu yang di UPSI tu...

4. hajar...suka buat akak tergelak...selalu semua entry kakak jemput ya...kali ni terlupa pulak...aduhai sibuk banget ...layan diri ya..

5. mamasya...daging nasi kandar tak payah masuk santan dan rempah kari ya..TEPAT SEKALI!!!!.mudah mamasya..itu yang setuju sangat dengan lauk ne.. mamasya cuba ya..

6. lee lin ....siap!! amacam?..

7. mamafami...betul mamafami..tapi tak pernah cuba lage..selalau dengan briyani je..nanti raya ni kita buat dan cuba makan dengan nasi impit dan lemang pula..tq for the idea..

8. zanaz70..bukan macam senang zana..senang..tak payah blender-blender bubuh semua-semua sekali jalan je..bila dah dekat-dekat nak masak baru kacau-kacau lebih sikit...

9. mamiyati...teringin nak beli pengilling...kalau tak pakai boleh buat hiasan..

10. Nur...mengikut kak nor tu ini salah satu set hidangan bersama nasi beryani..nasi minyak sudah lah tentu..

11. maklang...kita ni kurang arif lagi...baru tahu satu perkara je..he.he.. ada banyak versi ya...nanti kita gi selidek...dah belajar lebih-lebih sikit tentang lauk ne...tq

12. cak...alhamdulillah...nak hantar lauk jauh pulak kat cak ne...terima kasih kerana sudi mencuba..mudah cak...cepat...rengkas...dah buat beritahu kakak ya?..

13. ana...orang utara kalau tak dak papedom...tak kick la ya...ada la...tapi kandaku yang tolong goreng...kalau kita takut hangus...ha..ha.

14. cek de sam...Waalaikumsalam dek...syukurlah tak sangka ada yang mencari-cari...tak tahu la pulak maggi ada jual ya...maknanya memang orang suka kan?...dah masak beritahu kakak ya..setuju ngan rasanya or tidak?.. ....terimakasih untuk kak nor pishah juga kerna turunkan ilmu pada kita..

15. nabialished..he..he..lawaknye..budakne..rasa pun tak lage..


16. kamalina...cuba dulu baru tahu yang...

17. Kak Leen..waalaikumsalam ....he..he...wokeh...pahamlah saya...yang baik datang dari ALLAH...kita makhluknya...sentiasa hendak yang terbaik...inshaALLAH...hari-hari kita buat satu kebaikan..hari-hari kita buat satu perkara baik...ini saya cakap untuk diri saya...tq kak...
Assalamualaikum

18. nabialished...saja kacau je le...ada rezeki kita gi cari..menyusahkan awak pulak..selamat bergumbirah ngan bebudak tecit2 tu...syioknya..

19. rinn...ia rinn mudah dan ringkas..tu yang kita berani buat ...pertama kali buat sampai 4 kilo..berdebar jugak..ialah nak beri pada ramai orang makan.. alhamdulillah...ok..

20.sabrina...bertenang ya sab,,,sat je lage nak raya..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net