boxhousestudio@gmail.com 012-669 2939 tanjong malim

By: BOXHOUSESTUDIO BOXHOUSESTUDIO

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 20-Dec-2007 18:40 Email | Share | Bookmark
sehari di Hari Raya Korban, Hijrah 1428

daun palas habis..biras masak pulut dalam daun pisang
inilah rupa nya selepas dipotong
ayam masak kicap mil
kari ayam mil
rendang ayam mil
kuah kacang mil
brownies dan cup cakes buahtangan utk majlis korban dekat surau
blueberry cheesecake
brownies lage...paling digemari semua..jom tengok korban pula. .
lepas sarapan kami ke mari...apa yang direnung tu pak imam..
didiek mengesahkan nama-nama peserta korban
letak betul-betul lembu tu ya....
pak iman menbaca nama peserta..termasuk biras ku..alhamdulillah.
Allahhuakhbar Allah...huakhbar Allah..huakhbar..................
gotong royong melapah daging....
tempat pembahagian dah siap
sedang menunggu daging dilapah ke...
penimbang tu penting tu...1 kilo daging lembu setiap satu...
minum dulu ya pak imam..berehat la..
meh ambil daging ne...berat arr...
semangat tu..matahari dah naik pun senyuman masih diberi.....
anak-anak ini dah sedia nak timbang bubuh dalam plastik..rajin..
aduhai sejuk perut ibu nak....sekali 4 kilo nak di angkat..fui..
amboi...cik abang ni pun tak mahu mengalah...yes...
kapak digunakan untuk tulang yang keras..
nama-nama yang disebut mari ambil bahagian anda....
alhamdulillah...selesai lah sudah...
terima kasih..kami balik dulu ...
sebelum balik kita pekena..puding cekelat
kek marble...dan
kek gula hangus hajjah...
dah sampai rumah mil...ni apa?..fil suka..
biras ku tanpa rehat...terus beroperasi...baguih orangnya...
sambil tunggu kami pulang ..mil dah siapkan sambal utk daging
aha...sup tulang...guna pressure cooker memasaknya..cepat...
cucu-cucu meh ambil ne..makan...cili padi kicap mesti ada..
brownies diella..sebelum topping..terima kasih ya...
daging korban goreng berlado...

brownies diella dan kek butter cokelat mamazieza..tq



salah satu brownies yang dishare bersama oleh kak mas selain choewy goey yummy brownies..yang ni paling cepat habis walau pun rupa mu tak berapa menarik...tapi ...bebudak ngan pak ngan mak ngan nenek atuk makcik suka...cubala...tq


non-baked cheesecake blueberry resepi simple dari yatt..tq


kek gula hangus..sumber resepi dari puan halimah..tq

Selepas sembahyang sunat hari raya korban dekat rumah mil, baru kami bersarapan. Sebelum datang rumah mil ku dah siapkan kek coklat butter mamazieza yang dibakar dalam cup diindahkan dengan ganache serta parutan coklat strawberry serta coklat oren. Dengan masa yang secukup muat..he..he..ku buat juga brownies 2 jenis...memang berbeza ke dua-dua texture nya, nanti ku kongsikan resepi..dan kuselitkan masa membuat non-baked bluberry cheesecake..nipis jadinya coz loyang bulat 6 inci ku tak ada. eh ada lagi satu kek gula hangus..bayangkan.punya nak nye membuat sume-sume tu sedar sedar dah nak ke subuh..apa punya mabuk aku ne..itu lah tu... cuti tak dapat...mencuba resepi nak gak..hai.hai..tanggung je la..heh..heh....Lepas sarapan terus ke surau sama biras ku Sapiah dan suaminya Jepek serta ayah mertua dan anak bongsu ku untuk majlis korban pula...kali ini biras ku berkorban di sini, manakala ku pula di kemboja. Sudah beberapa kali ku lakukan ibadah korban ini melalui Alameen sebagai perantaraan. Memudahan niat ku diterima ALLAH...InshaALLAH..Hampir tengahari semua tugas selesai..bawa pulang daging, tulang-tulang, kaki lembu, hati, paru, jantung yang telah siap di agih-agihkan. Balik rumah, mil sudah siapkan goreng berlada, tinggal goreng daging sahaja. Kuah kari pun dah tersedia, tinggal bersihkan daging-daging yang berlemak untuk dimasakan berserta kuah kari tadi. Rupanya sedap ya masak kari lemak daging ne...emmm...eh..ada lagi...Sapiah dengan cekapnya membersih dan memotong tulang-tulang lembu terus dimasukkan dalam pressure cooker beserta rencah-rencah sup...kejap je dah lembut...nanti nak belilah pressure cooker nih...ye ke ne?..he..he..hah...jangan terlupa pulak nak masak nasi...tak...tak ...tak lupa...hah jangan lupa tekan punat rice cooker tu...sibuk-sibuk cam gini tendency tu lupa tu ada...
eh..eh..pesan kat sapa ne...kat diri sendiri la...dah pernah jadi tu yang ingat tu...bukan tu je...plug tu tengok betul-betul...keh..keh..keh..ialah...ialah..aduhai bebudak dah dua tiga kali berpusing ke dapur..apa makna tu?...lapar la...sabar arrr...nasi dah masak?....dah....apa lagi jom makan....air?...




kari nye mana?... ..psst atas dapur lagi..



daging korban goreng berlado..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net