boxhousestudio@gmail.com 012-669 2939 tanjong malim

By: BOXHOUSESTUDIO BOXHOUSESTUDIO

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 9-Jan-2008 17:23 Email | Share | Bookmark
ESOK MAAL HIJRAH 1429..peringatan buat diriku yang kerdil ini..

set makan tengahari
tanda ku bersyukur dengan rezeki yang ALLAH beri..
kek cawan coklat moist che'pah75
(1 MUHARRAM 1429 bersamaan 10 January 2008)
Quote:
Hikmah membaca doa akhir tahun Hijrah adalah kita memperingati amalan-amalan pada tahun lalu; sama ada yang amalan yang membawa kebaikan mahupun amalan yang membawa kepada dosa dan lalu meminta ampun atas kesalahan-kesalahan serta meminta perlindungan Allah swt. daripada kejahatan syaitan...

Manakala hikmah membaca doa awal tahun Hijrah pula adalah kita memperbaharui azam untuk melakukan kebaikan dan meminta kekuatan dan hidayah untuk melaksanakannya


DOA AKHIR TAHUN HIJRAH 1428

Bismillahirrahmanirrahim

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi Wasallam, ahli keluarga, dan sahabat-sahabatnya.

Ya Allah, telah berlalu setahun dalam hidup kami. Sesungguhnya Engkau telah menganugerahkan kami nikmat-Mu yang tidak dapat kami menjangkau kehebatannya. Engkau telah memelihara kami daripada keburukan yang tidak mampu kami menolaknya. Kami telah melakukan dalam tahun tersebut perbuatan dan amalan yang Engkau Maha mengetahui baik dan buruknya.

Ya Allah, sekiranya amalan tersebut bersesuain dengan ketetapan-Mu, terimalah dan catatkannya sebagai amalan soleh kami di sisi-Mu. Dan sekiranya amalan tersebut berbaur dengan sifat riya', ujub, dan menunjuk-nunjuk atau kami lakukan perilaku dosa, kesalahan dan keinginan yang buruk, maka kami pohon pengampunan-Mu dan tutupilah segala keaiban dan kesalahan. Kurniakanlah ke atas kami kelebihan dan keluasan sifat pemurah-Mu. Itulah kemuncak permintaan dan doa kami.

Ya Allah, sesungguhnya telah datang kepada kami tahun baru setelah kami meninggalkan tahun ini sebentar nanti, kami tidak tahu apakah yang terkandung dalam pengetahuan-Mu mengenai diri kami. Kami jahil ke mana arahnya penghidupan kami di alam maya ini. Harapan kami agar Engkau membuka lembaran tahun baru ini pintu taubat yang jujur dan tulus untuk kami, yang tidak berakhir dengan kekufuran dan kesesatan. Dan Engkau kurniakan taufiq kepada kami pada tahun ini untuk melakukan amalan-amalan soleh yang Engkau redai, kehidupan yang murni yang Engkau rahmati.

Ya Allah, peliharalah anggota kami agar melakukan ketaatan kepada-Mu. Peliharalah hati kami agar dipenuhi dengan kecintaan. Lapangkan hati kami agar dapat kami mendekati-Mu seperti mana Engkau telah lapangkan hati hamba-hamba-Mu yang soleh. Jadikan kami di antara orang-orang yang menepati janji dalam menjalankan hak. Jadikan kehidupan kami sebagai saksi yang benar terhadap setiap amalan seperti mana yang Engkau syariatkan kepada kami, Wahai Tuhan Yang Maha Pemurah, Yang Maha Penganugerah

DOA AWAL TAHUN HIJRAH 1429

Bismillahirrahmanirrahim

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi Wasallam, ahli keluarga, dan sahabat-sahabatnya.

Ya Allah, kami menadah tangan kepada-Mu pada waktu malam dan siang dalam keadaan kami bertawassul dengan nama-nama Mu, dalam keadaan kami mengharapkan gedung rahmat yang sarat di samping Mu. Dan dalam keadaan kami cinta sesungguhnya kepada-Mu dan cinta apa yang menghiasi kebesaran-Mu.

Ya Allah, Ya Rabbul Jalil. Dengan sunnah-Mu menjelang kini tahun baru yang telah Engkau tentukan mengikut qada dan qadar di Loh Mahfuz-Mu. Kami meredahnya di bawah Iradah dan Qudrat-Mu. Sebagai makhluk-Mu yang sentiasa mencari keredaan-Mu. Kehadiran tahun baru ini, memungkinkan kami menadah tangan memohon rahman-Mu, kami pertautkan permohonan kami sekental-kentalnya kepada Mu. Kami mengharap perdampingan taufik dan hidayah-Mu yang telah Engkau berikan kepada kami pada masa-masa yang lalu sepanjang usia kami. Engkau sempurnakan perlindungan dan pemberian-Mu yang begitu melimpah kepada kami. Jadikanlah diri kami, hati kami serta seluruh anggota badan kami jati kekuatan, sepertimana Engkau berikan kepada hamba-hamba Mu yang terpilih. Supaya kekuatan ini dapat kami gunakannya sebagai pelindung daripada segala kemungkaran, sama ada yang zahir atau yang batin. Dan dengannya kami dapat kelapangan pemikiran, keindahan kehidupan, kekuatan dalam keyakinan, ketetapan dalam pegangan agama, dan kebaikan untuk diri kami dan orang-orang sekitar kami.

Ya Allah, hindarkan kami daripada segala yang merungsingkan, pemikiran yang membingungkan, pengalaman yang menyedihkan dan menyempitkan dada kami. Kurniakan kepada kami keselamatan dalam pemeliharaan-Mu yang dapat melindung kami dari sebarang kejahatan, keburukan dan kerunsingan. Ya Allah, rahmatilah permintaan kami, terimalah kepasrahan diri kami kepada-Mu, Wahai Penolong hamba yang meminta pertolongan, tolonglah kami. Wahai Pencegah kemusnahan, hindarilah kami dari kemusnahan dan keporak-perandaan. Ya Rahman Ya Rahim! Jadikanlah lipatan tahun baru ini pembuka bagi kejayaan, ketenangan yang menyeluruh untuk kami dan kaum Muslimin keseluruhannya memelihara agama-Mu. Hamparkan di dalamnya hamparan rahmat-Mu sepertimana Engkau berikan kepada hamba-hamba Mu yang terpilih. Rahmat yang dapat menghindarkan segala kepayahan dan kerunsingan. Ya Allah, kekalkanlah tahun-tahun yang akan datang dalam hidup kami dengan catatan kegembiraan, kebahagian dan kelapangan, supaya kami dapat rasakan dalam detik hidup kami kenikmatan yang ada padanya. Ya Allah, jadikanlah tahun yang akan datang, semulia-mulia tahun yang Engkau berkati ke atas kami. Jadikanlah kami orang yang paling bahagia bersama-Mu. Ya Allah, ampunkanlah segala kesalahan kami, dan terimalah kebaikan kami, berkatilah masa, waktu dan segala gerak-geri kami. Wassallalahu Ala Sayyidina Muhammad wa Ala Aalihi wa Sahbihi Wassalam




set makan tengahari ini memang favourite kita air tangan ibu mertua ..ada sayur campur, ayam goreng sweet sour, masak lemak labu, air mineral dan kek cawan coklat moist che'pah75 ..dan semua lauk-lauk tu kita minta dia siapkan sebab kita tak sempat buat sendiri coz jadual kita penuh.. ..dan dari awal-awal lagi kita dah siapkan duit untuk dia beli barang-barang dapur. Maaf tak dapat tolong masak ya mak..tapi jadi tukang angkut dan deliver ... .. Plastik makanan tiga ruang tu memang kita dah admire dari dulu-dulu lagi tapi nak beli mahal ...akhirnya kita terbeli jugak (gara-gara kita pernah dapat makanan dalam bekas tu long long time ago..he..he..jadi dah terkenang kenang lah pula)...rupa-rupanya memang semua staf kat office yang dapat syiok sangat...perut kenyang dan dapat bawak balik bekas tu dan dapat pemanis mulut sekali...terima kasih ALLAH..macam macam rezeki yang telah kau kurniakan pada ku kali ini...Alhamdulillah....hamba bersyukur.. ..




Resepinya:
MOIST CHOCOLATE MAYONNAISE CAKE (maknanya boleh buat untuk cupcakes juga)
Sumber: Chef Asma dari fp chepah75

Bahan-bahan:
(A) 90g serbuk koko
576ml air panas

(B) 500g tepung Superfine
12g soda bicarbonate
400g gula castor
500g mayonnaise (boleh guna plain yogurt)

Cara:
• Bancuh bahan (A), ketepikan.
• Ayak tepung & soda bikarbonat.
• Satukan bahan (A) & (B) kacau sebati.
• Tuang dlm loyang yg telah digris & lapis greasepaper bhgn bwh saja
• Bakar 150oC hingga masak (ikut oven masing2)

Nota:
Chef Asma buat 1 adunan untuk loyang 4 segi 10”X10”X 1” dapat 2 loyang jadi ak payah potong. Lapis coklat ganache tindan 2 lapis.
Che’pah buat ½ adunan untuk loyang bulat 8” diameter

CHOCOLATE GANACHE

Bahan:
550ml UHT Whipping Cream
30g butter
15g glucose syrup
900g dark chocolate

Cara:
Panaskan dark choc guna teknik double boiling
Masukkan UHT whipping cream
Angkat & masukkan glucose syrup & butter

Nota:
Che’pah buat ½ adunan pun banyak lebih untuk deco 8” kek

Kata Che'pah..."10X10X1 dapat 2 loyang, lapis ganache tindan 2 lapis jadi satu kek. Choc ganache tu kalau akak nak buat deco kena simpan satu hari. Maknanya buat ganache hari ni, esok baru jadi pekat baru boleh deco border. Mayonnaisse tu brand lady's choice. Katanya lagi kalau takde superfine, boleh guna cake flour, kalau takde jugak guna aje tepung gandum tapi ayak 2-3 kali bagi halus..." ...nanti cuba ya..oh ya nanti kita tunjuk gambar kek sebentuk dari resepi ini dalam entry yang kan datang....




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net