boxhousestudio@gmail.com 012-669 2939 tanjong malim

By: BOXHOUSESTUDIO BOXHOUSESTUDIO

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 4-Jul-2008 07:07 Email | Share | Bookmark
GILA-GILA FONDAN ...

gila gila fondan
ida terima kasih beri kita pinjam buku-buku ya..
bye lee san...selamat sambung belajar semula..utara sana nun...
siti bertukar ke bercham, ipoh
anak kak rohaya, satu dapat ijazah dan satu lagi sambung belajar
Kita memang suka fondan, puas rasanya bila dapat menguli dan membentuk fondan tu...cutter yang paling kita suka buat masa ini,cutter huruf-huruf dan cutter heart tu ... meh tengok apa kita dah buat


kelmarin kita pinjam buku-buku ida ni punya lah lama, dah sampai naik malu jugak lah...tapi bila kita kata kita nak pulangkan buku-buku tu , dia kata kalau perlu gunalah dulu...aduhai baiknya...terima kasih ida...

Quote:

Madiha dapat resepi ni dari kakak angkat tersayang nya Kak Ramlah Ismail

KEK OREN
dari fp madiha

1 ketul butter/ 250 gm
1 cawan gula castor
5 biji telur
2 cawan tepung gandum
1 ½ tutup vanila
1 tutup perasa oren
1 biji kulit limau di parut halus (parut kulit luar sahaja)
1 ½ sudu kecil baking powder

Cara2 Membuat :

Pukul butter bersama gula hingga kembang & putih. Kemudian masukkan telur satu demi satu. Kemudian masukkan vanila & perasa oren serta kulit limau parut. Bila rata masukkan tepong gandum yg telah diayak bersama serbuk penaik. Gaul sebati dan masukkan dlm tin pembakar yg telah dilengser dgn marjerin. (Madiha guna cup cake.. masa membakar lebih singkat- Boxhouses pun ikut Madiha juga)
(panaskan oven terlebih dahulu & jangan buka oven semasa membakar kek sebelum 1 jam utk mengelakkan kek turun)




ini pula untuk lee san, dia berhenti kerja sebab mak dia suruh sambung belajar lepas habis stp...rugi juga rasanya bila dia berhenti...

Quote:

dan buttercreamnya dari wilton...cakap bahasa Inggeris...fahamkan?...

Buttercream Icing
from Wilton

Ingredients:
1/2 cup solid vegetable shortening
1/2 cup butter or margarine, softened
1 teaspoon Clear Vanilla Extract
4 cups sifted confectioners' sugar (approx. 1 lb.)
2 tablespoons milk
In large bowl, cream shortening and butter with electric mixer. Add vanilla. Gradually add sugar, one cup at a time, beating well on medium speed. Scrape sides and bottom of bowl often. When all sugar has been mixed in, icing will appear dry. Add milk and beat at medium speed until light and fluffy. Keep bowl covered with a damp cloth until ready to use. For best results, keep icing bowl in refrigerator when not in use. Refrigerated in an airtight container, this icing can be stored 2 weeks. Rewhip before using.

YIELD: Makes about 3 cups.



ini pula untuk siti, seronok ya kalau tidak seminggu sekali baru dapat jumpa suami kan...


sebelum tu kita main tekap-tekap ...
Quote:

ini kita dapatkan resepinya dari fp babybatriesya..yang kita admirer orang nya tu..

Fondant
750 gm gula icing - diayak
10 gm gelatin
3 sudu besar air
1 sudu teh shortening - dicairkan
1 sudu teh gliserin
3 sudu teh liquid glucose

Cara
Masakkan gelatin dengan air sehingga gelatin larut sepenuhnya. Masukkan gliserin dan liquid glucose dan kacau. Terus angkat dari api dan kacau hingga sebati. Tuangkan gula icing ke dalam adunan tadi dan kacau. Teruskan menguli sehingga ia menjadi doh dan tidak melekit. Jika lembik, tambah gula icing dan jika keras, boleh tambah air atau shortening. Simpan doh dalam zipper bag dan letak dalam container. Sebaiknya biarkan doh sehingga lebih 12 jam.




ini untuk anak kak rohaya, jiran sebelah rumah anak perempuan sulungnya baru dapat ijazah dan sekarang tengah tunggu posting dan yang bongsu pula dapat sambung belajar selepas habis spm ,,,congrats ya adik-adik... ...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net